TARIM ÜRÜNLERİ LİSANSLI DEPOCULUK YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Tanımlar
Amaç
Madde 1- Bu Yönetmeliğin amacı, lisanslı depoculuğa konu tarım ürünlerinin standartlarının belirlenerek emniyetli ve sağlıklı koşullarda depolanmasını ve ürün senetleri vasıtasıyla ticaretinin kolaylaştırılmasını sağlamaktır.
Kapsam
Madde 2- Bu Yönetmelik, lisanslı depo işletmelerinin kuruluşu, faaliyetleri, işleyişi, denetimi ve ürün senetlerinin düzenlenmesi ile lisanslı depoculuk sistemine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
Madde 3- Bu Yönetmelik, 10/2/2005 tarihli ve 5300 sayılı Tarım Ürünleri Lisanslı Depoculuk Kanununun 38 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar
Madde 4- Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: (Mülga ibare:RG-12/4/2019-30743)(…) Ticaret Bakanlığını,
b) (Değişik:RG-28/6/2022-31880) Borsa: Elektronik ürün senetleri ile elektronik ürün
senetlerine dayalı vadeli işlem sözleşmelerinin işlem gördüğü Türkiye Ürün İhtisas Borsası Anonim
Şirketini,
c) Depolama hizmetleri: Lisanslı depoya kabul edilen ürünlerin tartılması, boşaltılması,
yüklenmesi, taşınması, nakliyesi, depolamaya ve şartlara uygun hale getirilmesi ve depolanması, ürün
ambalajlarının onarılması, ürünün depodan çıkarılması gibi hizmetleri,
ç) Elektronik kayıt kuruluşu (EKK): Yönetim kurulunda örgün olan veya olmayan yükseköğretim
kurumlarından mezun Bakanlık temsilcisi bulunan ve elektronik ürün senetlerinin oluşturulmasını
sağlamak, bu senetlere bağlı tüm hak ve yükümlülükler ile işlemleri ilgili taraflar itibarıyla kayden
izlemek amacıyla Bakanlıktan lisans almış olan anonim şirketi,
d) Fon: Lisanslı Depoculuk Tazmin Fonunu,
e) Kanun: 5300 sayılı Tarım Ürünleri Lisanslı Depoculuk Kanununu,
f) Lisans: Bakanlıkça verilen faaliyet iznini gösterir belgeyi,
g) Lisanslı depo: Kanun kapsamında ürünlerin sağlıklı koşullarda muhafaza ve ticarî amaçla
depolanması hizmetlerini sağlayan tesisleri,
ğ) Lisanslı depo işletmesi/işleticisi: Ürünlerin depolanmasıyla iştigal eden ve bu Yönetmelik
kapsamında geçerli bir lisansa sahip anonim şirketi,
h) Lisanslı depo teminatı: Lisanslı depo işletmesince, Kanunda ve ikincil düzenlemelerinde
öngörülen yükümlülüklerin yerine getirilmemesi dolayısıyla meydana gelecek zararların karşılanmasını
teminen Fona verilen Bakanlık tarafından kabul edilen ve Kanunda belirtilen nakit ve nakde çevrilebilen
güvenceleri,
ı) Mudî: Depolama hizmetleri için ürününü lisanslı depoya teslim eden veya lisanslı depo
işletmesince düzenlenen ürün senedini mevzuata uygun olarak elinde bulunduran gerçek veya tüzel
kişiyi,
i) Tartıcı: Lisanslı depoya getirilen ya da depodan teslim edilen ürünü tartmak ve tartım makbuzu
düzenlemekle görevli gerçek kişileri,
j) Ürün senedi: Lisanslı depo işletmesince düzenlenen, ürünün mülkiyetini temsil ve rehnini
temin eden kıymetli evrakı,
k) Ürün: Bakanlıkça çıkarılan tebliğlerle düzenlenen, depolanmaya uygun nitelikteki ve
standardize edilebilen temel ve işlenmiş tarım ürünlerini,
l) Yetkili sınıflandırıcı: Tarım ürünlerini analiz eden, ürünün nitelik ve özelliklerini belirleyen,
standartlara uygun olarak sınıflandıran ve bu durumu belgelendiren laboratuvarları işleten gerçek ve
tüzel kişileri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Lisanslı Depo İşletmesi Kuruluş ve Faaliyet İzni Kuruluş izni verilmesinde aranılan şartlar
Madde 5- Lisanslı depo işletmesinin kuruluşu, Bakanlığın iznine tabidir.
(2) Lisanslı depo işletmesinin kuruluşuna izin verilebilmesi için;
a) Depolanacak ürüne ilişkin piyasa yapısının, lisanslı depo kurulmasını gerektirecek nitelik ve
düzeyde bulunması, ekonomik ihtiyaç ve etkinlik şartlarının uygun olması,
b) Bir milyon TL’den az olmamak üzere depolama kapasitesine göre ilgili Tebliğle belirlenen
tutarda ödenmiş sermayeye sahip olunması,
c) Pay senetlerinin tamamının nama yazılı olması,
ç) Kurucu, ortak ve yönetim kurulu üyelerin üçüncü fıkrada belirtilen şartları haiz olması,
d) İlgili mevzuatla aranılan diğer şartlara sahip olunması,
zorunludur.
(3) Lisanslı depo işletmesi kurucu, ortak ve yönetim kurulu üyelerinin;
a) Kanunun 7 nci maddesinde belirtilen nedenlerden dolayı yasaklı olmaması,
b) Kendileri veya sınırsız sorumlu oldukları kuruluşlar hakkında iflas kararı verilmemiş ve
konkordato ilan edilmemiş olması,
c) Gerçek ve tüzel kişi ortakların, ortaklık payları dikkate alınarak, mali ve ticari itibar bakımından
lisanslı depo işletmesinin itibarına zarar verebilecek nitelikte engel bir durumlarının bulunmaması,
zorunludur.
(4) Kuruluş başvurusunda bulunan şirketin unvanında “Tarım Ürünleri Lisanslı Depoculuk”
ibaresinin bulunması gerekir.
Kuruluş izni verilmesinde aranılan belgeler ve kuruluş izni
Madde 6- Lisanslı depo işletmesi kuruluş izni almak isteyenler dilekçe ile Bakanlığa
başvurur. Dilekçeye aşağıdaki belgeler eklenir:
a) İçeriği ve şekli Bakanlıkça belirlenen kuruluş başvuru formu,
b) Depolanacak ürüne ilişkin piyasa yapısının, lisanslı depo kurulmasını gerektirecek nitelik ve
düzeyde bulunduğuna, ekonomik ihtiyaç ve etkinlik şartlarının uygun olduğuna dair gerekçeli rapor,
c) 5 inci maddede belirtilen kuruluş şartlarına uygun hazırlanmış esas sözleşme,
ç) Sermayenin en az bir milyon TL’sinin ödendiğine dair belge,
d) Kurucu, ortak ve yönetim kurulu üyelerinin 5 inci maddenin üçüncü fıkrasındaki şartları
sağladığına dair yazılı beyanları,
e) Kamu tüzel kişileri hariç, tüzel kişi ortakların serbest muhasebeci mali müşavirlerce veya
Bakanlıkça gerekli görülmesi durumunda yeminli mali müşavir ya da bağımsız denetim kuruluşlarınca
düzenlenen veya onaylanan son bir yıla ait bilanço, gelir gider tablosu ile istenilen ek mali tabloları,
f) Yabancı uyruklu kurucu, ortak ve yönetim kurulu üyeleri için, 5 inci maddenin üçüncü
fıkrasında aranılan şartların taşındığını gösterir, bulundukları ülke yetkili makamlarınca onanmış
belgelerin noterce tasdikli çevirileri,
g) Bakanlıkça gerekli görülen diğer belgeler.
(2) Başvuru dilekçesi ekindeki belgeler Bakanlıkça incelenir. Yapılan inceleme sonucunda gerekli
şartları taşıdığı anlaşılanlara kuruluş izni verilir ve kuruluş işlemleri 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk
Ticaret Kanunu hükümlerine göre tamamlanır.
(3) Bakanlık, şirket esas sözleşmesini matbu olarak düzenleyebilir ya da asgari unsurlarını
belirleyebilir.
(4) Birinci fıkranın (ç) bendinde belirtilen belgenin tescil aşamasında ilgili ticaret sicili
müdürlüğüne ibrazı zorunludur.
Faaliyete geçiş süreci
Madde 7- Kuruluş izni alan şirket, faaliyet izni almadan ürün kabul edemez, ürün senedi
düzenleyemez.
(2) Kuruluş başvuru formundaki bilgilerde değişiklik olması halinde bunlar Bakanlığa bildirilir.
(3) Kuruluş izni alan şirketçe, kuruluş tescilinin Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde ilan edilmesini
takiben en geç (Değişik ibare:RG-28/6/2022-31880) iki yıl içinde faaliyet izni almak üzere Bakanlığa
başvuruda bulunulması zorunludur. (Mülga cümle:RG-28/6/2022-31880)
(4) Şirketin bir milyon TL’yi aşan ilave sermaye tutarı faaliyet izni için başvurma tarihine kadar
ödenebilir. Sermayenin ödenmesine ilişkin Türk Ticaret Kanununun ilgili hükümleri saklıdır.
(5) Üçüncü fıkrada belirtilen süre içinde Bakanlığa başvurmayan veya başvurusunun sonucunda
kendisine faaliyet izni verilmesi uygun görülmeyenler ile kuruluşta aranılan şartları kaybedenlerin
faaliyet izni alma hakkı düşer.
(6) Faaliyet izni alma hakkı düşenlerin, en geç üç ay içinde esas sözleşmedeki ticaret unvanı ile
amaç ve faaliyet konularını değiştirmesi ya da tasfiyeye girmesi zorunludur.
Faaliyet izni verilmesinde aranılan şartlar
Madde 8- Lisanslı depo işletmesinin faaliyete geçmesi Bakanlığın iznine tabidir.
(2) Kuruluş izni alan şirkete faaliyet izni verilebilmesi için aşağıdaki şartlar aranır:
a) 7 nci maddede öngörülen süre içinde başvuruda bulunulması,
b) Kuruluşta aranılan şartların kaybedilmemiş olması,
c) Depoların Bakanlıkça belirlenen şartları taşıması,
ç) 18 inci maddeye uygun yeterli tartım, alet, cihaz ve kantarların bulunması,
d) Borsa ve yetkili sınıflandırıcı ile sözleşme yükümlülüğünün yerine getirilmesi,
e) Gerekli bilgi işlem altyapısının oluşturulması ve bu bilgi işlem altyapısına ilgili borsa ve talep
halinde Bakanlığın ve Fonun erişiminin sağlanması,
f) Bu Yönetmelikte öngörülen defter ve kayıtlara ilişkin yükümlülüğün yerine getirilmesi,
g) Lisanslı depo teminatının verilmesi,
ğ) 15 inci maddede belirtilen sigorta yükümlülüğünün yerine getirilmesi,
h) Depolama kapasitesine göre Bakanlıkça belirlenen sermayenin tamamının ödenmiş olması,
ı) Kayıt, bilgi ve belge sistemi ile düzenli iş akışı ve haberleşmeyi sağlayacak yeterli bir altyapı
kurulması ve teknik donanım ile iç kontrol sisteminin oluşturulması,
i) Lisanslı depoculuk faaliyetlerine uygun gerekli sayıda ve nitelikteki idari ve yardımcı personel
ile tartıcı ve diğer teknik personelin istihdamının sağlanması.
(3) (Ek:RG-12/4/2019-30743) Bu Yönetmeliğe dayanılarak çıkarılan ürün tebliğlerinden biri
kapsamında lisans almış olan lisanslı depo işletmesi tarafından başka bir ürün tebliği kapsamındaki ürün
veya ürünler için de lisans alınmak istenmesi halinde, lisans alınmak istenilen yeni ürün veya ürünlere
ilişkin ürün tebliğlerinde belirtilen asgari depolama kapasiteleri, sermaye hesabına ilişkin ürün tonajları
ve asgari sermaye tutarları yarısı oranında uygulanır.
Faaliyet izni verilmesinde aranılan belgeler
Madde 9- Kuruluş izni alan şirket, faaliyet izni almak için dilekçe ile Bakanlığa başvurur.
Dilekçeye aşağıdaki belgeler eklenir:
a) İçeriği ve şekli Bakanlıkça belirlenen lisans başvuru formu,
b) İşletmenin tesisleri ile lisanslı depoculuk faaliyeti kapsamında depolayacağı ürünler için
düzenlenmiş sigorta poliçelerinin onaylı suretleri,
c) Yetkili sınıflandırıcı ile akdedilen ve Bakanlıkça onaylanan sözleşme,
ç) Borsa ile akdedilen ve Bakanlıkça onaylanan sözleşme,
d) Teminat yükümlülüğünün yerine getirildiğini gösterir tutanak,
e) Depolama kapasitesine göre Bakanlıkça belirlenen sermayenin tamamının ödendiğine dair
yeminli veya serbest muhasebeci mali müşavir raporu,
f) Şirketin, serbest muhasebeci mali müşavirlerce veya Bakanlıkça gerekli görülmesi durumunda
yeminli mali müşavir ya da bağımsız denetim kuruluşlarınca düzenlenen veya onaylanan son bir yıla ait
bilanço, gelir gider tablosu ile istenilen ek mali tabloları,
g) Yöneticiler ile varsa şube sorumlularının ismi, T.C. kimlik numarası, ikamet adresi ve eğitim
durumunu gösterir beyanname,
ğ) Personelin isim, unvan, görev ve sorumlulukları ile iş tanımlarını gösterir personel ve
organizasyon şeması,
h) İşletmenin bina ve tesislerinin mülk sahibi veya kiracısı olunduğuna dair yazılı beyan,
ı) İşletme ve depolar ile varsa şubelerin yerleşim planı,
i) Ürün senetlerinin Bakanlıkça bastırılmasını ihtiva eden dilekçe,
j) (Değişik:RG-28/6/2022-31880) Prim ve indirim tarifesinin Bakanlık onayına sunulmasına ilişkin
yönetim kurulu kararı ile bu tarifenin uygunluğuna ilişkin Borsadan alınan görüş,
k) (Değişik:RG-28/6/2022-31880) Elektronik ürün senetlerini oluşturmaya yetkili kişilerin ad ve
soyadlarının tescil ve ilan edildiğini gösterir Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi sureti,
l) Bakanlıkça belirlenen lisans bedelinin ilgili hesaba yatırıldığını gösterir dekont.
(2) Birinci fıkranın (Ek ibare:RG-28/6/2022-31880) (b), (d), (i), (j), (k) ve (l) bentlerinde belirtilen
belgeler, Lisans Başvurusu İnceleme Komisyonu raporunun Bakanlıkça uygun görülmesinden sonra
verilir.
inceleme komisyonu
Madde 10- 9 uncu maddeye göre sunulan belgelerin tam ve yeterli olduğunun tespiti
halinde, Bakanlık bünyesinden ve/veya dışarıdan sayısı üçten az olmamak üzere teknik ve uzman
kişilerden bir komisyon oluşturulur.
(2) Bakanlık, her bir lisans başvurusu için ayrı komisyon oluşturabileceği gibi belirleyeceği süre
içinde yapılacak lisans başvuruları için tek bir komisyon da oluşturabilir.
(3) Bakanlık, bu incelemeyi oluşturacağı bir komisyon yerine denetim yapmaya yetkilendirdiği
bir kuruluştan da talep edebilir.
(4) Lisans Başvurusu İnceleme Komisyonu;
a) Lisans kapsamındaki depo ve diğer tesislerin, Kanun ve ikincil düzenlemelerinde öngörülen
teknik yeterlilikleri sağlayıp sağlamadığını,
b) İşletmede kullanılan alet, cihaz, tartım araçları ve kantarların sayı ve nitelik bakımından uygun
olup olmadığını ve kullanım talimatlarının bulunup bulunmadığını,
c) Lisanslı depoculuk faaliyetlerine ilişkin gerekli bilgi işlem altyapısının oluşturulup
oluşturulmadığını, bu bilgi işlem altyapısına ilgili borsa ve talep halinde Bakanlığın ve Fonun erişiminin
sağlanıp sağlanmadığını ve sertifikaların temin edilip edilmediğini,
ç) Kayıt, bilgi ve belge sistemi ile düzenli iş akışı ve haberleşmeyi sağlayacak yeterli bir altyapının
kurulup kurulmadığı ile teknik donanım ve iç kontrol sisteminin oluşturulup oluşturulmadığını,
d) Gerekli sayıda ve nitelikteki teknik, idari ve yardımcı personelin istihdam edilip edilmediğini,
e) Defter ve kayıtlara ilişkin yükümlülüklerin mevzuata uygun olarak yerine getirilip
getirilmediğini,
f) Bakanlıkça gerekli görülen diğer hususları,
inceler ve inceleme sonucunu gerekçeleriyle birlikte bir rapora bağlayarak Bakanlığa sunar.
(5) Bakanlık, komisyonca düzenlenen raporu yetersiz bulursa veya ihtiyaç görürse konuyla ilgili
ek ya da yeni bir inceleme yapılmasına karar verebilir.
(6) Yapılan incelemeye ilişkin olarak, bir gider belgesine veya bu mümkün olmazsa gideri yapanın
beyanına dayalı giderler, inceleme sırasında lisans başvurusunda bulunanlarca ödenir.
Faaliyet izni
Madde 11- Yapılan inceleme ve değerlendirme sonucunda; 8 inci maddede öngörülen
şartları taşıdığı anlaşılanlara ve 9 uncu maddede belirtilen belgeleri ibraz edenlere lisans verilir. Gerekli
şartların sağlanmadığının ya da istenilen belgelerin ibraz edilmediğinin anlaşılması veya güven ve ticarî
itibarı sarsıcı ya da lisans verilmesine engel geçerli bir sebebin varlığının tespiti hallerinde lisans
verilmez.
(2) İki ya da daha fazla çeşit ürünün depolanması için bir lisans düzenlenebilir. Lisans belgesinde,
hangi ürünlerin depolanabileceği ve bunların azamî kapasiteleri ile lisans kapsamında faaliyet gösteren
tüm şubeler gösterilir.
(3) Lisans, (Değişik ibare:RG-18/3/2023-32136) üç yıl süre için geçerlidir ve devredilemez. Bu
lisans, Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde ilân edilir.
(4) Lisanslı depoculuk faaliyetinde bulunmak için Bakanlıktan lisans alınması zorunludur. Lisans
alınmadan faaliyette bulunulamaz, lisanslı olmayan bir depo lisanslı depo şeklinde işletilemez ya da izin
alınmadan lisanslı depo veya lisanslı depo işletmesi izlenimini verecek hiçbir isim, unvan, işaret ve
benzerleri kullanılamaz.
(5) Lisanslı bir deponun herhangi bir nedenle lisans koşulları bakımından yetersiz hale gelmesi
durumunda, depoyu yetersiz hale getiren nedenler ortadan kalkmadıkça bu depo ürünlerin
depolanması amacıyla kullanılamaz.
(6) Lisans başvuru formunda yer alan bilgi ve belgelerde değişiklik olması halinde bunlar
Lisansın yenilenmesi ve değiştirilmesi
Madde 12- Lisansın, (Değişik ibare:RG-18/3/2023-32136) üç yıllık süresinin bitiminde
yenilenerek geçerlilik süresinin uzatılması gerekir. Lisanslı depo işletmesinin depolama kapasitesini
artırmak veya depolarda farklı ürün çeşitlerini depolamak istemesi halinde lisansın değiştirilmesi
zorunludur.
(2) Lisansın yenilenmesi ve değiştirilmesi, lisans alınmasındaki usul ve esaslara tâbidir.
(3) Lisans belgesinde yer alan bilgilerde değişiklik halinde lisans belgesi yenilenir. Birinci fıkra
kapsamına girmeyen lisans belgesi yenilenmesinde, yerinde inceleme yapılması ihtiyaridir.
Lisansın zayi olması, askıya alınması ve iptali
Madde 13- Lisans belgesi zayi olan lisanslı depo işletmesi gerekçeleriyle birlikte Bakanlığa
başvurur. Bu durumda Bakanlık, lisanslı depo işletmesine verilmek üzere yeni bir lisans belgesi tanzim
eder. Verilen belgede, orijinal lisans numarası ve tarihi belirtilir.
(2) Bakanlık, 45 inci madde hükümlerine göre lisansın askıya alınmasına veya iptaline karar
verebilir.
(3) Geçerlilik süresi bitiminde yenilenmeyen, faaliyetlerinin tamamı durdurularak askıya alınan
veya iptal edilen lisansa ilişkin belgeler, en geç yedi iş günü içinde Bakanlığa geri verilir. Askı süresi
içinde iptal edilmeyen lisanslar, lisanslı depo işletmesine iade olunur.
(4) Bakanlığın, lisansın askıya alınmasına, iade edilmesine ve iptaline ilişkin kararları Türkiye
Ticaret Sicili Gazetesi’nde ilan edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sözleşme, Sigorta, Teminat ve Lisansla İlgili Diğer Hususlar Borsa ve yetkili sınıflandırıcılarla sözleşme
Madde 14- Ürün senetlerinin güven içinde ticaretinin ve takibinin yapılabilmesini teminen
borsa ile sözleşme yapılır. Sözleşmede; ürün senetlerinin borsaya kota ettirilmesi, hareketlerinin
kontrol ve takibi, teyidi, iptali, bilgi akışının düzenli olarak sağlanması, lisanslı depolardaki ürünlerin
gerektiğinde her zaman veya üçer aylık dönemleri geçmemek üzere Bakanlıkça uygun görülecek
sürelerde borsaca incelenmesi ve kontrolü ile aralarındaki bilgi iletişim sistemine ilişkin hususlar ve
Bakanlıkça belirlenecek diğer hususlar yer alır. Bakanlık, sözleşmeleri matbu olarak düzenleyebilir.
(2) Depolanacak veya depolanmış ürünlerin analiz, sınıflandırma ve belgelendirme işlemlerinin
yürütülmesi için yetkili sınıflandırıcılarla sözleşme yapılır. Bakanlık bu sözleşmeleri matbu olarak
düzenleyebilir.
(3) Bu maddede belirtilen sözleşmeler ve sözleşmelerde yapılacak değişiklikler, Bakanlık
onayından sonra geçerli olur. Sözleşmenin herhangi bir nedenle feshini doğuracak bir sebebin ortaya
çıkması halinde bu durum, taraflarca en geç beş iş günü içinde Bakanlığa bildirilir ve ayrıca mudilerin
zarar görmemesi için gerekli tedbirler alınır. Sözleşmenin feshi, söz konusu bildirimin Bakanlığa ulaştığı
tarihten itibaren otuz günlük sürenin dolmasından sonra hüküm ifade eder.
Sigorta
Madde 15- işletme tesisleri ve lisanslı depoculuk faaliyeti kapsamında depolanan ürünler
için; hırsızlık, yangın, duman, infilak, deprem, dahili su basması, sel, grev-lokavt-kargaşalık, terör,
fırtına, kar ağırlığı, yıldırım, yer kayması, kara, deniz veya hava araç çarpması ve benzeri diğer rizikolara
karşı sigorta yaptırılması zorunludur.
(2) Ürünlerin sigortalanmasında depo kapasitesi esas alınır. Ürünler, Bakanlıkça uygun görülmesi
halinde, fiili depolama durumuna göre kademeli olarak da sigortalanabilir. Ancak bu şekilde
düzenlenecek sigorta poliçesinin depoya konulan ürünlerin tamamını kapsaması zorunludur.
(3) Depolanan ürün için düzenlenen sigorta poliçesinde, poliçe lehdarı hasarın meydana geldiği
tarihteki mudîdir. Ancak, ürün senetlerinin teminat olarak gösterildiği hallerde kredi veya avans veren
kuruluşun hakları saklıdır.
(4) Lisanslı depoda sigorta kapsamına giren bir hasar meydana gelmesi durumunda, lisanslı depo
işletmesi bu durumu ve muhtemel zarar miktarını derhal Bakanlığa ve ilgili sigorta şirketine bildirir.
Zarar hesabında, ilgili ürünün hasar gördüğü tarihte borsada oluşan ortalama fiyat, borsa ortalama
fiyatı tespit edilemiyorsa Bakanlıkça ilgili ürün için belirlenen yurt içi ve/veya yurt dışı referans borsa
veya borsalarda oluşan ortalama fiyat esas alınır.
(5) Lisanslı depo işletmesi hukuken geçerli bir mazereti olmadıkça hasarın tespitini takiben en
geç beş iş gününde istenen tüm belgeleri ilgili sigorta şirketine iletmek, sigorta şirketi de belgelerin
ulaşmasını takiben en geç on iş gününde mudîye hasarın bedelini ödemek zorundadır.
(6) Bu Yönetmelik kapsamında öngörülen sigorta sözleşmelerinin feshedilmesi sonucunu
doğuracak bir nedenin ortaya çıkması durumunda, ilgili sigorta şirketi bunu derhal Bakanlığa ve lisanslı
depo işletmesine bildirmekle yükümlüdür. Sigorta sözleşmesinin feshi, ancak söz konusu bildirimin
Bakanlığa ulaştığı tarihten itibaren otuz günlük sürenin dolmasından sonra hüküm ifade eder.
(7) Lisanslı depo işletmesi, sigorta poliçesinde öngörülen kurallara uygun davranmak ve
personelinin de bu sigorta hükümlerini ihlal edecek veya geçersiz kılacak davranışlardan kaçınmalarını
sağlayacak tedbirleri almak zorundadır.
(8) (Mülga:RG-28/6/2022-31880)
Lisanslı depo teminatı
Madde 16- Lisans kapsamındaki depo kapasitesinin ürün rayiç bedelinin %15’inden az
olmamak üzere Bakanlıkça belirlenen ve kabul edilen lisanslı depo teminatının verilmesi zorunludur.
(2) Depo kapasitesi belirlenirken ürünün deponun bölümlerine kolayca taşınması, düzenli şekilde
yerleştirilmesi, istiflenmesi ve depodan çıkarılması ile depoda bulunan cihaz, donanım, iş araç ve
makinelerinin rahatça çalışabilmesi için gerekli boş alanlar ve geçiş yerleri gözetilerek lisanslı depo
işletmesinin normal çalışma ve depolama faaliyetinde depolayabileceği azami ürün miktarı esas alınır.
(3) (Değişik:RG-28/6/2022-31880) Teminat tutarı, her yıl Ocak – Haziran ve Temmuz – Aralık
dönemleri için Bakanlıkça onaylanan lisanslı depo teminat tarifesi ile belirlenir. Lisanslı depo teminat
tarifesinde; Bakanlıkça belirlenen ürün veya ürün grubu bazında, ilgili dönemin başladığı aydan bir
önceki ayda Borsada işlem miktarı en çok olan ürün tür ve sınıfının ortalama fiyatı esas alınır. Borsa
ortalama fiyatının tespit edilemediği veya Bakanlıkça gerekli görülen diğer durumlarda, Bakanlık ilgili
ürünün lisanslı depolarda depolanan türleri için yurt içi ve/veya yurt dışı referans borsa veya borsalarda
oluşmuş ortalama fiyatlarını Borsadan ister ve bu fiyatı esas alır.
(4) Depolama işleminin, lisans başvuru formunda belirtilen ürün çeşidi veya tahsis oranından
farklı bir şekilde yapılmak istenmesi ve bu işlemin teminat tutarında değişikliğe yol açabilecek
mahiyette olması halinde durum derhal Bakanlığa bildirilir.
(5) İstenen teminat tutarına eşit nakit para, banka teminat mektubu, gayrimenkul rehni (Değişik
ibare:RG-5/12/2017-30261) ,sorumluluk sigortası veya kefalet sigortası, mevzuatta öngörülen
yükümlülüklerin yerine getirilmesinde temerrüde düşülmesi halinde Fona bu tür teminatı alış, satış,
düzenleme ve transfer gibi her türlü tasarrufta bulunma yetkisi veren bir gayri kabili rücu yetki
belgesiyle birlikte verilir.
(6) Banka teminat mektubunun, Bakanlıkça kabul edilen Türkiye’de yerleşik bir bankadan
alınması, vazgeçilmesi olanaksız ve kesin olması gerekir. Sorumluluk (Ek ibare:RG-5/12/2017-30261)
veya kefalet sigortasının, lisanslı depolarda depolanan ürünlerin mevzuatta öngörülen şekilde mudiye
teslim edilmemesi rizikosu dahil, lisanslı depo işletmesi/işleticisinin Kanunda ve ikincil
düzenlemelerinde öngörülen yükümlülüklerini yerine getirmemesi dolayısıyla meydana gelecek
zararları karşılayacak mahiyette olması şarttır.
(7) Lisanslı depo işletmesinin toplam hissesinin % 51’i veya daha fazlasına, kamu tüzel kişiliğini
haiz kuruluşlar, kamu iktisadi teşebbüsleri, iktisadi devlet teşekkülleri, ticaret borsaları veya tarım satış
kooperatifleri ve birlikleri ya da tarım kredi kooperatifleri ve birlikleri tarafından sahip olunması
durumunda, toplam teminatın %90’ına kadar gayrimenkul rehni ile teminat yükümlülüğü yerine
getirilebilir. Diğer lisanslı depo işletmeleri için bu oran azami %75 olarak uygulanır.
(8) Lisanslı depo teminatı, Fon adına ve lehine düzenlenir. Bu teminatların muhafazası, Kanunda
öngörüldüğü şekilde nakde çevrilmesi ve zarar görene ödenmesi, kanuni takibinin yapılması, ilgililer
hakkında dava açılması, tahsili, yeterliliği, iadesi ve bunların Bakanlığa bildirilmesi, teminatla ilgili diğer
hususlar ve tasarruflar Fon tarafından yerine getirilir.
(9) Bakanlık, lisansın değiştirilmesi veya yenilenmesi sırasında lisanslı depo teminatını kontrol
etmeye, varsa eksik kalan teminat tutarını tamamlatmaya, Fonun talebi ve/veya piyasadaki gelişmeler
sonucunda lisanslı depo işletmesine yapılacak bir bildirimle teminat oranını yükseltmeye veya toplam
teminat oranı içindeki gayrimenkul rehni oranını değiştirmeye yetkilidir.
(10) Eksik kalan teminat Bakanlığın bildirimini takiben en geç 30 gün içinde tamamlanır.
(11) Lisanslı depo işletmesince yerine getirilmesi gereken bir tazmin veya yükümlülüğün
bulunmadığı Bakanlık ve Fon tarafından tespit edilmedikçe teminatlar iade olunmaz.
Tartım araçları ve kantarlar
Madde 18- 11/1/1989 tarihli ve 3516 sayılı Ölçüler ve Ayar Kanunu ve 3516 sayılı Kanuna
dayanılarak çıkarılan ikincil düzenlemelere uygun olarak, lisanslı depoya giren ve çıkan ürünün
tartımının yapılabilmesi amacıyla yeterli sayıda ve nitelikte tartım araçları ve kantarlar bulunur ve
bunların doğru tartım yapması hususunda gerekli her türlü tedbir alınır.
(2) Tartım araçları ve kantarlara ilişkin yapılan işlem, kontrol ve denetimlerde, doğru tartım
yapmadığı tespit edilen tartım araçları ve kantarlar, düzeltildikleri saptanıncaya kadar kullanılamaz.
Şubeler
Madde 19- Depolama tesislerinin işletme merkezinin bulunduğu (Değişik ibare:RG-28/6/2022-31880) adreste olmaması halinde; bu depolarla ilgili lisanslı depoculuk faaliyetleri,
kurulacak şube bünyesinde yürütülür.
(2) Şubeler bünyesindeki depolar, lisans kapsamına alınırken yerinde inceleme yapılır.
(3) Merkez ve şubelerde; depolama hizmetlerinin sunumunda, rapor, kayıt, belgelendirme ile
personel işlemlerinde standart ya da benzer bir yönetim sistemi ve uygulamasının olması esastır.
Lisans bedelleri ve diğer ücretler
Madde 20- Bu Yönetmelik hükümlerine göre verilen lisansa ilişkin bedeller, Bakanlıkça genel
bütçeye gelir kaydedilmek üzere peşin olarak tahsil edilir.
(2) Lisans bedelleri, her yıl 1 Ocak tarihinden geçerli olmak üzere Bakan oluru ile belirlenir.
Lisanslı depo işletmelerinin lisans bedelleri belirlenirken depo kapasiteleri dikkate alınır.
(3) Bakanlık, bu Yönetmelik kapsamında yapacağı veya yaptıracağı her türlü inceleme ve
denetimler ile verilen hizmetlere ilişkin ücret ve masrafların tamamının veya bir kısmının ilgili lisanslı
depo işletmesi tarafından karşılanmasını talep edebilir. Bu durumda ilgililer, ücret ve masrafları en geç
on iş günü içerisinde öder.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Ürünlerin Tartımı ve Ürün Senedi
Tartım işlemleri ve sorumluluk
Madde 21- Lisanslı depo işletmesi bünyesinde yeterli sayıda ve gerekli nitelikleri haiz
tartıcıların istihdam edilmesi zorunludur. Depolanacak veya depolanmış ürünün tartılması ve ağırlığının
tartım makbuzuyla belgelendirilmesi işlemleri, bu tartıcılar tarafından yapılır.
(2) Tartıcı olarak istihdam edilebilmek için, tartım aletlerinin özellikleri ve kullanımı konusunda
Bakanlıkça veya Bakanlığın belirlediği mercilerce ya da tartım aletinin satım veya kurulumunu yapan ve
Bakanlıkça uygun görülen yetkili firmalarca düzenlenen sertifika veya eğitim belgesine sahip olunması
gerekir.
(3) Depolanacak veya depolanmış ürünlerin ayrım yapılmadan usulüne uygun olarak doğru bir
şekilde tartılması ve belgelendirilmesi zorunludur. Bu hükme aykırı davrandığı tespit edilen tartıcılar
hakkında gerekli hukuki işlemler yapılır ve cezai işlemlerin uygulanması amacıyla ilgili yerlere bildirimde
bulunulur.
(4) Ambalajlı ürünlerin net ağırlığı tespit edilirken Bakanlıkça belirlenen esasa göre; böyle bir esas
belirlenmemiş ise (Değişik ibare:RG-28/6/2022-31880) ticaret borsalarınca tespit edilen teamüllere
göre hareket edilir.
(5) Tartıcı, tartım işlemleri ve araçlarının mevzuata uygun, düzenli ve sağlıklı bir şekilde
yürütülmesi ve kullanılmasına engel teşkil edebilecek hususları derhal lisanslı depo işletmesine
bildirmekle yükümlüdür.
(6) Tartımın, usulüne göre ve doğru şekilde yapılmamasından veya tartım makbuzunun
düzenlenmemesinden tartıcıyla birlikte lisanslı depo işletmesi de sorumludur
Tartım makbuzu
Madde 22- Depolanacak veya depolanmış ürünler için yapılan tartımlarda tartım
makbuzunun düzenlenmesi zorunludur. Tartım makbuzu aşağıdaki bilgileri içerir:
a) "Tarım Ürünleri Lisanslı Depoculuk Ürün Tartım Makbuzu" başlığı,
b) Lisanslı depo işletmesinin ticaret unvanı,
c) Mudinin ismi ve adresi,
ç) Tarih ve seri numarası,
d) Belgenin kaçıncı nüsha olduğu ve "ciro edilemez" ibaresi,
e) Tartımı yapılan ürün,
f) Ürünün depoya girişinde veya çıkışında tartıldığını gösteren ibare,
g) Ürünün brüt ve net ağırlığı,
ğ) Tartımın ilgili mevzuat hükümlerine uygun yapıldığını belirten ibare ve tartıcının imzası ile
tartım işlemine ilişkin varsa gerekli görülen açıklamalar,
h) Ürünün çeşidine göre Bakanlıkça belirlenen diğer bilgiler.
(2) Tartım makbuzu, en az iki nüsha olarak düzenlenir ve nüshalardan biri mudiye verilir, diğeri
ise dosyasında muhafaza edilir.
Ürün senedi
Madde 23- Lisanslı depo işletmesince, teslim ve kabul edilen ürün için kıymetli evrak
niteliğinde ürün senedi düzenlenir. Bu teslim, satış değil vedia anlamındadır.
(2) Ürün senedi, nama veya emre yazılı olarak ciro edilebilir veya edilemez şeklinde düzenlenir,
teminat olarak verilebilir.
(3) Bütün basılı ürün senetlerinin bir adet sureti olur ve suretler açık ve belirgin bir şekilde basılı
veya damgalı olarak "Surettir-Ciro Edilemez" ibaresini taşır.
(4) Aynı ürüne ait veya aynı seri numaralı birden çok ürün senedi ile düzenlenip iptal edilmemiş
ürün senedinin temsil ettiği ürünün bir bölümü veya tamamı için başka bir ürün senedi düzenlenemez.
(5) İlgili mevzuatına göre analiz ve sınıflandırılması yapılmayan veya analiz ve sınıflandırmaya
ilişkin itiraz süreci sonuçlanmayan ürüne ilişkin ürün senedi düzenlenemez.
(6) Ürün senedi, tartım makbuzu, analiz ve sınıflandırma belgesi ile delil niteliğini haiz diğer
belgeler ürünün mülkiyetinin ispatında kullanılabilir ve bu belgeler mevzuatla aksi öngörülmedikçe
ürünün aynı miktar, tür, sınıf ve kalitede mudiye geri verilmesini garanti eder.
(7) Ürün senedine ilişkin, Kanun ve bu Yönetmelikte öngörülmeyen durumlarda Türk Ticaret
Kanununda düzenlenen makbuz senedine ilişkin hükümler uygulanır.
(8) Elektronik ürün senedine ilişkin, 12/11/2011 tarihli ve 28110 sayılı Elektronik Ürün Senedi
Yönetmeliği hükümleri saklıdır.
Ürün senedinin içeriği
Madde 24- Ürün senedi aşağıdaki bilgileri içerir:
a) “Ürün Senedi” başlığı,
b) Lisanslı depo işletmesinin unvanı, lisans numarası ve adresi,
c) Ürünün depolandığı deponun numarası ve yeri,
ç) Tarih ve seri numarası,
d) “Nama/Emre Yazılı” ve "Ciro Edilebilir/Ciro Edilemez" ibareleri,
e) “Kredi/Avans Karşılığı Teminat Alınmıştır” ibaresi ile ürün senedi karşılığında kredi
kullanılmışsa veya avans alınmışsa teminatı alan kuruluşun unvanı,
f) Mudinin ismi,
g) Ürünün, gün, ay ve yıl olarak depolama tarihi ile depolanabileceği son tarih,
ğ) Lisanslı depo işletmesinin, lisanslı depo ücret tarifesi çerçevesinde ücretlerini talep etme
hakkına sahip olduğuna ve ürün senedinin alım satım ve depodan teslim alınması aşamasında ücretlerin
tahsil edilerek lisanslı depo işletmesine ödeneceğine dair açıklama,
h) Unvanı yazılı lisanslı depo işletmesinde depolanan ürün için çıkarıldığı; ürünün, analiz ve
sınıflandırma işleminin ürün standardına göre yetkili sınıflandırıcılar tarafından yapıldığı, 15 inci
maddede belirtilen rizikolara karşı sigortalandığı ve azamî depolama süresini geçmemek, depolama
ücretini ödemek ve orijinal veya doğru olarak ciro edilmiş senedi ibraz etmek şartıyla depodan geri
alınabileceği ibareleri,
ı) Analiz ve sınıflandırma belgesinin tarihi ve nosu ile ürünün ağırlığı,
i) Ciro işlemi için boş alan,
j) Ürün senedini imzalamaya yetkili kişi ya da kişilerin imzası,
k) Ürünün çeşidine göre Bakanlıkça belirlenen diğer bilgiler.
(2) Bakanlık, ürün senedini matbu olarak düzenlemeye yetkilidir.
Ürün senedinin şekli ve basımı
Madde 25- Ürün senetleri, birbirini takip eden seri numaralı ve varsa lisanslı depo işletmesinin logosunu taşıyacak şekilde, giderleri lisanslı depo işletmesince ödenmek üzere filigranlı ya da özel kağıtlara Bakanlıkça bastırılır ve lisanslı depo işletmesine tutanakla teslim edilir.
Ürün senetlerini imzalamaya yetkili kişiler
Madde 26- Ürün senetlerini imzalamaya yetkili kişi ya da kişilerin isimleri ile orijinal imzaları
ticaret siciline tescil edilir. Ayrıca bu durum, Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde ilân ettirilir. İmzaya
yetkili kişilerde herhangi bir değişiklik olduğu takdirde aynı usul izlenir.
(2) Ürün senedinin mevzuata uygun olarak düzenlenmesinden, senedi imzalayanlarla birlikte
lisanslı depo işletmesi de sorumludur.
Ürün senetlerinin teminat olarak gösterilmesi
Madde 27- Ürün senetleri, teminat olarak gösterilebilir. Kredi veya avans karşılığında
teminat olarak gösterilen ürün senedi, borcun vadesinde ödenmemesi halinde kredi veya avans veren
kuruluşun yazılı talebi üzerine mudiye bilgi verilmek kaydıyla borsada satılır. Bunun için, Kanunun 33
üncü maddesi hükmü gereği mudinin yazılı izninin ürün senedinin teminat olarak gösterilmesinden
önce alınması gerekir.
(2) Birinci fıkraya göre yapılan satışa ilişkin masraflar ile tahakkuk eden depolama ücreti
düşüldükten sonra, borsa veya takas hizmetlerini sunan yetkili kuruluş tarafından satış bedelinin
mudinin kredi ve/veya avans veren kuruluşa olan borcunu karşılayacak kısmı bu kuruluşların, kalan
kısmı ise mudinin hesabına yedi iş günü içinde aktarılır.
Ürün senetlerinin zayi olması, haczi ve iptali
Madde 28- (1) Ürün senedinin kaybolması veya zarar görmesi halinde ürün senedi sahibi, Türk
Ticaret Kanununun makbuz senedinin kaybolmasına ilişkin hükümleri çerçevesinde mülkiyetin tespiti
için mahkemeye başvurur. Mahkeme kararına istinaden lisanslı depo işletmesince yeni bir ürün senedi
düzenlenir.
(2) Ürünlerin haczi, yetkili mercilerin talebi üzerine bu ürünleri temsil eden ürün senedinin haczi
suretiyle olur.
(3) Depodan geri alınan ürünü temsil eden ürün senedi, lisanslı depo işletmesince iptal edilir.
Kısmî teslimatlarda, mevcut ürün senedi iptal edilerek geri alınmayan kısım için yeni bir ürün senedi
düzenlenir.
(4) Mudi, masraflarını karşılamak ve mevzuata uygun olmak kaydıyla, düzenlenen ürün senedinin
kısımlara ayrılmasını isteyebilir. Bu takdirde, lisanslı depo işletmesince mevcut ürün senedi iptal edilir
ve her kısım için ayrı ürün senedi düzenlenir.
(5) İptal edilen ürün senetleri, asıllarına iptal damgası basılmak suretiyle mevzuatta öngörülen
süre boyunca saklanır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Haklar ve Yükümlülükler
Lisanslı depo işletmesinin hak ve yükümlülüklerİ
Madde 29- (1)Lisanslı depo işletmesinin hakları şunlardır:
a) Bakanlıkça onaylı ücret tarifeleri çerçevesinde ücret talep etmek,
b) Ücreti ödenmemişse, depolanmış ürün üzerinde hapis hakkını kullanmak,
c) Kanunda ve ikincil düzenlemelerinde belirtilen durumlarda ürünlerin depolanmasını
reddetmek,
ç) Kanunda ve yönetmeliklerde öngörülen diğer hakları kullanmak.
(2) Lisanslı depo işletmesinin yükümlülükleri şunlardır:
a) Lisans şartlarının korunması ve sürdürülmesi için gerekli tedbirleri almak ve bu şartların
kaybedilmesi hâlinde durumu derhal Bakanlığa bildirmek,
b) Depolama hizmetlerinde ve görevlerinde itinalı davranmak, kişiler arasında ayrım yapmamak,
depolanmış ürünün korunmasında gerekli dikkat ve özeni göstermek ve bu hususlarla ilgili her türlü
tedbiri almak,
c) Kanun ve ikincil düzenlemelerinde aksine bir hüküm olmadıkça teslim alınan ve depolanan
ürün karşılığında ürün senedini ve diğer belgeleri düzenlemek,
ç) Mudinin talebi üzerine, ürünü gecikmeksizin teslim ve ürün senedini iptal etmek,
d) Borsaya ürün senetleriyle ilgili bilgi akışını düzenli olarak sağlamak, borsanın talebi hâlinde
inceleme ve kontrolüne izin vermek, gerektiğinde kendi kayıtlarını borsa kayıtlarıyla teyit etmek,
e) Ücret tarifelerine uygun davranmak ve mudiler arasında ayrım yapmamak,
f) Kanunda ve bu Yönetmelikte öngörülen kayıt ve defterleri tutmak,
g) Doğrudan Bakanlıkça veya denetim sırasında istenecek bilgi, belge ve raporları vermek, Kanun
ve bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde Bakanlıkça verilen diğer görevleri yapmak ve talimatları
yerine getirmek,
ğ) Piyasadaki gelişmeleri izlemek ve teminat tutarının yeterliliğini kontrol etmek, teminat
tutarının arttırılmasının gerektiği durumlarda derhal Bakanlığı bilgilendirmek,
h) Kanun ve ikincil düzenlemelerindeki bildirim yükümlülüklerini süresinde yerine getirmek,
ı) Düzenli olarak depolardaki ürün miktarı ile bunları temsilen çıkarılan ürün senetleri ve diğer
defter ve kayıtları karşılaştırmak suretiyle stok kontrolü yapmak, tutarsızlık olması halinde bunun
nedenlerini araştırmak ve önemli durumlarda Bakanlığa derhal bilgi vermek,
i) Kanun ve ikincil düzenlemelerinde öngörülen diğer hükümlere uymak.
Teslim yükümlülüğü ve hapis hakkı
Madde 30- (1) Lisanslı depo işletmesi, mudînin talebi üzerine, hukuken geçerli bir mazereti
olmadıkça derhal ürünü teslim eder. Ancak, lisanslı depo işletmesinin, lisanslı deposundaki ürün
üzerinde, bu ürünleri kabul etme, depolama, depolama öncesi ve sonrası işlemler ile teslim de dahil
olmak üzere gerçekleştirdiği hizmetlerden doğan alacağı karşılığındaki hapis hakkı saklıdır.
(2) Lisanslı depo işletmesi, ürün senedi ile kimlik ve imza dahil ürün senedini ibraz eden mudiye
veya mudinin yetkili temsilcisine ilişkin mümkün olan tüm kontrolleri gerek kendi ve gerekse borsa
kayıtlarından ya da Elektronik Kayıt Kuruluşu tarafından kurulan ve işletilen veri tabanı üzerinden
yaparak ürünü teslim eder.
(3) Ürünler, depolandıkları lisanslı depolardan teslim edilir. Ancak, mudinin talebi üzerine, lisanslı
depo işletmesi kendi vasıtalarıyla veya anlaşmalı bulunduğu işletmeler aracılığıyla ücreti mukabilinde
ürünün istenen yerde teslimini sağlayacak nakliye hizmeti sunabilir.
Fire
Madde 31- (1) Depolanmak üzere kabul edilen ürünün aynı miktar ve kalitede geri verilmesi
esastır. Ancak, nitelik, çeşit, tür, depolama süresi ve koşulları ile iklim veya bölgesel ya da diğer bazı
etkenlere göre üründe doğası gereği değişen oranda fire olabilir.
(2) (Değişik:RG-28/6/2022-31880) Fire oranları, Bakanlıkça lisanslı depo fire tarifesi ile belirlenir
ve bu tarife Bakanlık internet sitesinde yayımlanır. Fire tarifesinin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar
tarifede gösterilir.
(3) (Değişik:RG-28/6/2022-31880) Ürün senedinin satıldığı güne kadar fire tarifesine göre
hesaplanan fire tutarları, borsa veya takas hizmetlerini sunan yetkili kuruluş veya işleme aracılık eden
kuruluş tarafından satış bedelinden kesilerek izleyen ilk beş iş gününde ilgili lisanslı depo işletmesinin
hesabına aktarılır. Ürünün lisanslı depodan teslimi sırasında fire tarifesine göre hesaplanan ancak
önceden mahsup edilmemiş fire miktarı, lisanslı depo işletmesince ürün miktarından düşülerek ürün
teslim edilir.
(4) Diğer ürünlerle karıştırılmadan depolanan ürün teslim edilirken, teslim edilen bu ürünün
miktarında meydana gelebilecek kayıp, fire tarifesinde belirlenen sınırları aşmamalıdır.
(5) Fire tarifesine ilişkin bu maddede düzenlenmeyen hususlarda, lisanslı depo ücret tarifesine
dair hükümler uygulanır.
Fire
Madde 32- (1) (Değişik:RG-28/6/2022-31880) Bozulan, zayi olan, nitelik kaybına uğrayan ya
da fire miktarı fire tarifesinde belirlenen sınırları aşan ürünün bedeli sigorta kapsamında ödenemiyorsa,
mudinin yazılı başvurusu üzerine lisanslı depo işletmesi, aynı nitelik ve miktardaki ürünü başvuru
tarihinden itibaren en geç yedi iş günü içinde temin ederek teslim eder ya da aynı tür ve sınıftaki ürünün
başvuru tarihinden önceki son beş işlem gününde Borsada oluşmuş fiyatlarının ağırlıklı ortalaması, bu
tarihlerde fiyat oluşmamış ise, başvuru tarihinden önceki son otuz gün içinde Borsada oluşmuş
fiyatlarının ağırlıklı ortalaması esas alınmak üzere hesaplanacak bedelin % 5 üzerindeki bir tutarı öder.
Bu durumda, ilgili ürüne ilişkin ürün senedi iptal edilir ve ürün lisanslı depodan çıkarılır. Borsada fiyatın
oluşmadığı veya Bakanlıkça gerekli görülen hallerde esas alınacak fiyat, Bakanlıkça belirlenecek usulle
tespit edilir.
(2) Bu maddeye göre tazmin edilemeyen mudi zararları hakkında, 21/12/2005 tarihli ve 26030
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisanslı Depoculuk Tazmin Fonu Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
Ürünün azami depolama süresi ve geri alınmayan ürünlerin satışı
Madde 33- (1) Ürünün azami depolama süresi 24 ayı geçmemek üzere ürünün çeşidine göre
Bakanlıkça belirlenir. Ürünün son depolama tarihine kadar geri alınması gerektiği, aksi takdirde (Değişik
ibare:RG-28/6/2022-31880) ürünün lisanslı depo işletmesince satılabileceği hususu, mudiye veya
yetkili temsilcisine lisanslı depo işletmesi tarafından son depolama tarihinden kırk beş gün önce
bildirilir.
(2) Son depolama tarihine kadar geri alınmayan ürünler, lisanslı depo işletmesince (Mülga
ibare:RG-28/6/2022-31880) satılabilir. Bu durumda, depolama ücreti ve diğer masraflar satış
bedelinden düşülerek geri kalan tutar yedi iş günü içinde ilgiliye ödenir. Bu fıkra uyarınca (Mülga
ibare:RG-28/6/2022-31880) satılan ürünlere ilişkin düzenlenen ürün senetleri, lisanslı depo
işletmesince derhal iptal edilerek mudiye (Mülga ibare:RG-28/6/2022-31880) bilgi verilir.
Ayrım yapma yasağı
Madde 34- Ürünün depolanmak üzere kabulünde veya depolanması sürecinde, depolama hizmetleri ile lisanslı depo işletmesi imkânlarından yararlanılmasında ve ücret tarifelerinin uygulanmasında kişiler arasında ayrım yapılamaz.
Yasak faaliyetler
Madde 35- Lisanslı depo işletmeleri, mevzuatla ve mudî tarafından izin verilmedikçe kendilerine tevdi olunan başkalarına ait ürünler üzerinde hiçbir şekilde alım, satım, rehin gibi tasarruflarda bulunamaz, ürünlerin niteliklerini değiştirecek herhangi bir işlem yapamaz.
Çalışma saatleri
Madde 36-) Lisanslı depo işletmesi, hukuken geçerli bir mazeret olmadıkça, iş günlerinde sekiz saatten az olmamak üzere faaliyet göstermek zorundadır. İlgili mevzuata uygun olmak kaydıyla, bu günler dışında da faaliyet gösterilebilir.
Kimlik kartı
Madde 37- Lisans, lisanslı depo ücret, prim ve indirim ile fire tarifeleri, sözleşme yapılan borsa, sigorta şirketi ve yetkili sınıflandırıcıların listesi, çalışma saatleri çizelgesi ile mevzuatla veya Bakanlıkça gerekli görülen diğer hususlar, lisans askıya alınmadığı veya iptal edilmediği sürece, lisanslı depo işletmesinin kolayca görülebilecek bir yerinde teşhir edilir.
Teşhir
Madde 38-Bu Kanunda öngörülen yönetmelikler ile Kanunun uygulanmasına ilişkin yönetmelikler, ilgili bakanlıkların görüşü alınmak kaydıyla Bakanlık tarafından hazırlanarak yürürlüğe konulur.
Tarifeler
Madde 39- (Değişik:RG-28/6/2022-31880) Lisanslı depo ücret tarifesi Bakanlıkça
onaylanarak Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde yayımlanır ve yayımlandığı tarihte yürürlüğe girer. Bu
tarife Türkiye İstatistik Kurumu tarafından açıklanan yıllık üretici fiyat endeksi ile tüketici fiyat
endeksinin ortalaması oranında her yıl ocak ayında güncellenir. Bakanlık bu oranı yarısına kadar
azaltmaya ve faaliyet konusu hububat, baklagiller ve yağlı tohumlar dışında olan lisanslı depo
işletmelerinin ücret tarifelerini piyasa koşullarını ve yöresel ticari ihtiyaçları dikkate alarak farklı oranda
güncellemeye yetkilidir.
(2) Prim ve indirim tarifesi, işletmenin yönetim kurulunca belirlenir ve borsanın görüşü alınarak
Bakanlığın onayına sunulur. Bu tarife ve tarifedeki değişiklikler ancak Bakanlık onayından sonra geçerli
olur.
(3) Lisanslı depo işletmesi, lisanslı depo ücret tarifesi çerçevesinde ücret talep edebilir. (Mülga
cümle:RG-28/6/2022-31880)
(4) Lisanslı depo ücret tarifesinde, depolama hizmetinin kapsamında hangi hizmetlerin yer aldığı
ve bunların ücretleri açıkça belirtilir.
(5) (Değişik:RG-28/6/2022-31880) Yeni ücret tarifesi, tarifenin yürürlüğe girdiği tarihten sonra
depolanan ürünler ve yeni tarifenin yürürlüğe girmesinden önce depolanıp tarifenin yürürlük
tarihinden sonra Borsada alım satıma konu olan ürünler için geçerli olur. Bu durumda, ürünün Borsada
alım satıma konu olduğu tarihe kadar eski ücret tarifesi, bu tarihten itibaren ise yeni ücret tarifesi
uygulanır.
(6) Ürün senedinin satıldığı veya devredildiği güne kadar tahakkuk eden depolama ücretleri,
lisanslı depo ücret tarifesi çerçevesinde borsa veya takas hizmetlerini sunan yetkili kuruluş (Ek
ibare:RG-28/6/2022-31880) veya işleme aracılık eden kuruluş tarafından satış bedelinden mahsup
edilerek izleyen ilk beş iş gününde ilgili lisanslı depo işletmesinin hesabına aktarılır.
(7) Ürünün lisanslı depodan teslimi sırasında, ürüne ilişkin tahsil edilmemiş depolama ücretleri
de ürün teslim edilmeden önce tahsil edilir.
(8) Bakanlık, mevzuatla belirlenen diğer ücretlerin tahsilinde de altıncı fıkrada belirlenen usulün
uygulanmasını kararlaştırabilir.
ALTINCI BÖLÜM
Defter ve Belgeler
Defter ve kayıtlar ile bunların muhafazası
Madde 40- (1) Lisanslı depo işletmesince ürün senedi defteri tutulur. Bu deftere düzenlenen
ve iptal edilen ürün senetlerinin tarih ve numarası ile Bakanlıkça uygun görülecek diğer hususlar
kaydedilir.
(2) Lisanslı depo işletmesinin diğer mevzuata göre tutmak zorunda olduğu yasal defterlere ilişkin
hükümler saklıdır.
(3) Birinci ve ikinci fıkrada belirtilenlerin dışında ihtiyaç duyulacak diğer defterler, lisanslı depo
işletmesince tutulabilir. Ancak, tutulması Bakanlıkça gerekli görülecek diğer defterlerin kullanılması
zorunludur.
(4) Lisanslı depoya giren ve çıkan ürünlerin, teslim alındığı ve teslim edildiği tarihe, net ağırlığı ve
sınıfına, depolandığı yer ve depo numarasına, mudisine ve alınan ücretler ile Bakanlıkça uygun
görülecek diğer hususlara ilişkin kayıtların tutulması zorunludur.
(5) Elektronik ortamda tutulanlar da dahil defterler, sigorta poliçeleri, iptal edilen ürün senetleri,
depolama kayıtları ile diğer tüm kayıt ve belgeler lisanslı depo işletmesince on yıl müddetle saklanır.
Ayrıca, bu kayıt ve belgelerin korunmasına ve yedeklenmesine yönelik gerekli önlemler alınır.
Kayıt ve defterlerin tutulma şekli ve usulü ile tasdiki
Madde 41- (1) Bu Yönetmelikte belirtilen defterler, ciltli ve sayfaları müteselsil sıra numaralı
olur. Bu defterler, elektronik ortamda da tutulabilir. Bu takdirde bunların çıktıları ay sonunda tasdikli
müteharrik yapraklar kullanılarak alınır. Defter çıktıları, yıl sonunda ciltlenerek veya dosyalanarak
muhafaza olunur.
(2) Defter ve kayıtların, Türkçe olarak tam ve doğru bir şekilde tutulması ve mürekkeple veya
elektronik cihazlarla yazılması zorunludur. Defter ve kayıtlarda yanlışlık yapılması halinde, düzeltmeler
ancak yanlışlığın okunacak şekilde çizilmesi ve üstüne veya yan tarafına doğrusu yazılması suretiyle
yapılabilir.
(3) Defterlere geçirilen bir kayıt kazınmak, çizilmek veya silinmek suretiyle okunamaz bir hale
getirilemez. Defterlerde, kayıtlar arasında usulen yazılmaya mahsus olan satırlar çizilmeksizin boş
bırakılamaz ve atlanamaz. Ciltli defterlerde, defter sayfaları koparılamaz. Tasdikli müteharrik
yapraklarda bu yaprakların sırası bozulamaz ve bunlar yırtılamaz.
(4) Ürün senedi defteri noter, 40 ıncı maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen diğer defterler ise
işletme merkezinin bulunduğu ildeki Bakanlık ticaret il müdürlüğü tarafından kullanılmaya
başlanmadan önce sayfa numaraları verilmek ve kaç sayfadan ibaret olduğu belirtilmek suretiyle
onaylanır.
Bakanlıkça istenilen rapor ve belgeler
Madde 42- (1) Lisanslı depoculuk faaliyetlerine ilişkin Bakanlıkça istenilen her türlü rapor ve
belge, lisanslı depo işletmesince Bakanlığa sunulur.
(2) Lisanslı depo işletmesi, her yılın Mart ayı sonuna kadar işletmesine ilişkin faaliyet raporunu
ve bağımsız denetimden geçmiş veya yeminli mali müşavirlerce onaylanmış malî tablolarını Bakanlığa
gönderir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Denetim, İdari Yaptırımlar ve Sorumluluk
Bakanlığın görev ve yetkileri
Madde 43- (1) Bakanlık;
a) Kanun ve bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde, lisanslı depoculuk faaliyeti göstereceklere
lisans vermeye, bu lisansları askıya almaya veya iptal etmeye, lisans sahiplerinin görev ve
sorumluluklarını belirlemeye, bunları sınıflandırmaya, tüm işlem ve hesaplarını, varlıklarını
denetlemeye veya denetletmeye,
b) Kanuna ve bu Yönetmeliğe aykırılık durumunda; mudilerin menfaatinin korunması, işlem ve
faaliyetlerin güven ve istikrar içinde sürdürülebilmesini teminen gerekli gördüğü tedbirleri almaya,
talimat vermeye ve tasarruflarda bulunmaya,
c) Kanunun ve bu Yönetmeliğin uygulanması ve lisanslı depoculuğun geliştirilmesi için ihtiyaç
duyulan komisyon ve çalışma grupları oluşturmaya,
ç) Kanunun 31 inci maddesi çerçevesinde ilgili bakanlıkları, kamu veya özel kuruluşları çalışma ve
uygulamalara katılmaya, işbirliği ve katkı sağlamaya davet etmeye,
d) Kanun ve bu Yönetmelik kapsamında öngörülen diğer iş ve işlemleri yerine getirmeye,
görevli ve yetkilidir.
Bakanlık denetimi
Madde 44- (1) Lisanslı depo işletmeleri, Bakanlığın gözetim ve denetimine tâbidir. Bakanlık,
lisanslı depo işletmelerinin işlemlerini, defterlerini, kayıtlarını, belgelerini ve hesaplarını denetlemeye
veya denetlettirmeye yetkilidir. Bakanlık, ihtiyaca göre denetimlerde yardımcı olmak üzere teknik
personel de görevlendirebilir ve ilgili bakanlık veya kuruluşların denetime katılmalarını veya yardımcı
olmalarını talep edebilir.
(2) Lisanslı depo işletmelerinin yönetici ve personeli, denetim elemanlarının işletme ve tesislere
girişlerine engel olmamaya ve denetim elemanlarına; para, mal ve para hükmündeki kağıtları, ürünleri,
kıymetli evrakı, kayıt ve defterleri gizli de olsa göstermeye, incelemede yardımcı olmaya, istenilen
bilgileri eksiksiz ve gerçeğe uygun olarak vermeye ve diğer her türlü yardımı ve kolaylığı göstermeye
mecburdur.
Lisansın askıya alınması ve iptali ile diğer idarî tedbirler
Madde 45- (1) Mudilerin menfaatlerinin korunması ve lisanslı depoculuk faaliyetinin güven ve
istikrar içinde sürdürülebilmesini teminen fiilin önem ve mahiyetine göre aşağıda belirtilen tedbirler
Bakanlıkça alınabilir:
a) Uyarı: Lisanslı depo işletmesine uyarıyı gerektirecek hususların verilen süre içinde
giderilmesinin Bakanlık tarafından yazılı olarak bildirilmesidir. Uyarıyı gerektiren fiil ve haller şunlardır:
1) 8 inci (Değişik ibare:RG-28/6/2022-31880) maddenin ikinci fıkrasının (g) ve (ğ) bentlerindeki
şartlar hariç olmak üzere anılan fıkradaki lisans koşullarından birini veya birkaçını kaybetmek veya
yerine getirememek,
2) Kanun ve ikincil düzenlemelerinde belirtilen askıya alma ya da iptal kapsamına girmeyen
hususlara aykırı davranmak veya eksik hususları gidermemek,
3) Mudinin talebine rağmen ürünü teslim etmemek,
4) Bakanlık talimatlarına riayet etmemek.
b) Lisansın askıya alınması: Lisanslı depo işletmesi faaliyetlerinin bir veya birkaçının ya da
tamamının azami bir yıl süreyle durdurulmasıdır. Lisansın askıya alınmasını gerektiren fiil ve haller
şunlardır:
1) Lisanslı depoculuk faaliyetini durdurmak,
2) Lisansın askıya alınmasını talep etmek,
3) Lisanslı depo işletmesi yeterliliğini kaybetmek,
4) Cezai sorumluğu gerektiren hususları saptanmak,
5) Bakanlığın uyarısına rağmen aykırılıkları veya eksiklikleri gidermemek,
6) Sağlığı olumsuz etkileyecek düzeyde tarımsal ilaçlar ile kir ve benzeri maddelere maruz kalmış
tarım ürünlerini bilerek depoya kabul etmek ve/veya bunları depodaki diğer ürünlerle karıştırmak,
7) Menfaat temin etmek üzere, ürün senedinin temsil ettiği miktar ve kalitenin altında ürün
teslim etmek ve/veya teslim alınan ürünün kalite özelliklerini ve standardını ürün senedinde farklı
göstermek,
8) Kasıtlı olarak, ürünün tartımı, depolanması, teslimi ve diğer depolama hizmetlerinde yanıltıcı
ve gerçeğe aykırı işlemler yapmak,
9) Lisanslı depoya teslim edilmeyen ürün için veya teslim edilen ürün miktarının üzerinde veya
altında ürün senedi düzenlemek,
10) Ürün senedini iptal etmeden bu senedin temsil ettiği ürünün depodan çıkışına izin vermek,
11) Mevzuata aykırı bir şekilde, ürünler üzerinde alım satım ve rehin gibi tasarruflarda bulunmak
ve/veya ürünlerin niteliklerini değiştirecek herhangi bir işlem yapmak,
12) Stok kayıtlarını usulüne uygun tutmamak,
13) Depolama hizmeti dışındaki diğer faaliyetler ile ortak olmaya ilişkin 48 inci maddede
belirtilen hükümlere aykırı davranmak,
14) Tasfiye kararı almak veya tasfiye sürecine girmek ya da hakkında iflas kararı verilmek.
15) (Ek:RG-28/6/2022-31880) 8 inci maddenin ikinci fıkrasının (g) veya (ğ) bentlerindeki şartları
yerine getirmemek.
c) Lisansın iptal edilmesi: Lisansın Bakanlık tarafından iptal edilmesidir. Lisansın iptal edilmesini
gerektiren fiil ve haller şunlardır:
1) Lisansın iptalini talep etmek,
2) Askı süresi içinde aykırılıkları veya eksiklikleri gidermemek.
(2) Bakanlık, yaptığı bir tespit veya denetim sonucunda, birinci fıkrada belirtilen tedbirlerin yanı
sıra işin mahiyet ve aciliyetini gözeterek işletmenin mevcut yönetimini feshe ve yerine en fazla bir yıla
kadar görev yapmak üzere geçici yönetim kurulu atamaya ya da yetkili mahkemeye başvurarak kayyım
atanması talebinde bulunmaya, işletmenin ve ortaklarının mal varlıklarına, hak ve alacaklarına tedbir
veya el konulması, tasarruf yetkisinin kısmen veya tamamen kaldırılması, zapt edilmesi, bunların bir
tevdi mahalline yatırılması için yetkili sulh ceza mahkemesine başvurmaya ve tasfiye etmeye yetkilidir.
(3) Bu maddenin birinci ve ikinci fıkralarında öngörülen tedbirlerin uygulanması, Kanunda
öngörülen diğer müeyyidelerin uygulanmasına engel teşkil etmez. Ayrıca, bu tedbirlerin uygulanması
sırasında kanuni takip gerektiren durumlarla karşılaşılırsa bu durum derhal ilgili mercilere bildirilir.
(4) Faaliyetleri durdurularak lisansı askıya alınan veya iptal edilen lisanslı depo işletmesi,
depolamak üzere ürün kabul edemez.
(5) (Değişik:RG-28/6/2022-31880) Lisanslı depo işletmesi, lisansın askıya alınması veya iptal
edilmesi durumunda derhal mudilere bir ihtar göndererek durumu bildirir. Söz konusu bildirimin
yapıldığı tarihten itibaren otuz günlük süre geçmeden depolama hizmetlerine son verilemez. Lisanslı
depo işletmesi, bu süre içinde başvuran mudilerin ödemesi gereken depolama ücretini tahsil ettikten
sonra ürünleri mudiye teslim eder. Mudiye ihtar gönderilme tarihinden itibaren altmış gün içinde geri
alınmayan ürünler için 33 üncü maddenin ikinci fıkrası hükümleri uygulanır.
Lisanslı depo işletmesi ve çalışanlarının hukukî ve cezaî sorumluluğu
Madde 46-(1) Kanun ve bu Yönetmelik hükümlerine uygun davranmayan veya
yükümlülüklerini yerine getirmeyen lisanslı depo işletmesinin malik, yönetici ve personeli, kendi
kusurlarından ileri gelen zararlardan dolayı, lisanslı depo işletmesiyle birlikte sorumludur.
(2) Lisanslı depo işletmesinin malik, yönetici ve personeli, işletmenin işlem ve faaliyetleri ile para
ve mallarına, ürün ve ürün senetlerine, evrak, rapor, hesap, kayıt ve defterleri ile diğer başka belgelere
ilişkin işledikleri suçlardan dolayı cezai sorumluluk bakımından kamu görevlisi sayılır. Lisanslı depo
işletmesince düzenlenen evrak, 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun tatbiki bakımından resmî evrak olarak
kabul edilir.
(3) Lisanslı depo işletmesinin malik, yönetici ve personeli, Kanunun 34 üncü maddesinde
gösterilen fiil ve hareketlerinden dolayı cezai sorumluluk taşır ve haklarında aynı maddede öngörülen
cezalar uygulanır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Vadeli piyasalarda ürün senedi kullanımı ve ürün teslimi
Madde 47- (1) Lisanslı depo işletmesi, vadeli işlem ve opsiyon borsalarında işlem gören kontratlarda ürün teslimi şartı varsa, bu borsalarla yapacağı sözleşme çerçevesinde, ürün senedi vasıtasıyla bu kontratlardaki ürün teslim yükümlülüğünün yerine getirilmesi ve lisanslı deponun ürün dağıtım ve teslim noktası olması görevlerini üstlenebilir.
Depolama hizmeti dışındaki diğer faaliyetler ve ortaklık
Madde 48- (1) İlgili mevzuatına uygun olmak, şirket esas sözleşmesinde gösterilmek ve
Bakanlıktan izin alınmak kaydıyla, lisanslı depo işletmesi; tarımsal faaliyetlerde bulunabilir, lisanslı
depoculuğa konu ürünleri belirlenen limitler içinde alıp satabilir veya depolanmaya uygun nitelikteki
temel ve işlenmiş tarım ürünlerine dayalı ya da ilişkili ticaret, antrepoculuk, taşıma ve nakliyecilik ile
sigortacılık yapabilir, yurt içinde ve dışında sanayi tesisi, fabrika, imalathane, depo, satış mağazası ve
şubeler kurabilir, açabilir, kiralayabilir ve işletebilir, işleme, kurutma, ayıklama ve benzeri diğer
konularda faaliyet gösterebilir ve bu konularda faaliyet gösteren şirketler ile borsaya ortak olabilir.
(2) Bilançodaki öz kaynağın, depolama kapasitesine tekabül eden ürünün rayiç bedelinin altına
düşmemesi ve Bakanlıktan izin alınması kaydıyla, lisanslı depo işletmesi kurduğu veya iştirak ettiği
şirketlere, ayni veya nakdi sermaye koyabilir veya bu şirketlerin sermaye artırımlarına iştirak edebilir,
bunların pay senetlerini ve sermaye paylarını ya da intifa senetlerini satın alabilir veya ayni sermaye
olarak kendi sermaye artırımlarında kullanabilir.
(3) Şirket esas sözleşmesi, ortakları ve ortaklık paylarının değişikliği Bakanlık iznine tâbidir.
(4) Pay devirlerinde, payları devralacak gerçek ve tüzel kişilerin 5 inci maddenin üçüncü
fıkrasında sayılan şartları haiz olması gerekir.
Tebligat
Madde 49- Lisanslı depo işletmesinin Kanun ve ikincil düzenlemelerine göre yapacağı bildirimlerde, aksi belirtilmedikçe, 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümleri uygulanır. Nihai mudinin ve adresinin tespitinde, borsa kayıtlarından da yararlanılır.
Yürürlükten kaldırılan yönetmelikler
Madde 50- Bu Yönetmelik ile;
a) 8/10/2005 tarihli ve 25960 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Hububat, Baklagiller ve Yağlı
Tohumlar Lisanslı Depo Yönetmeliği,
b) 8/10/2005 tarihli ve 25960 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Pamuk Lisanslı Depo
Yönetmeliği,
c) 2/8/2006 tarihli ve 26247 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Fındık Lisanslı Depo Yönetmeliği,
ç) 4/12/2010 tarihli ve 27775 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Zeytin Lisanslı Depo
Yönetmeliği,
d) 4/12/2010 tarihli ve 27775 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Zeytinyağı Lisanslı Depo
Yönetmeliği,
yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş hükümleri
Geçici Madde 1- (1) Ürün ihtisas borsası faaliyete geçinceye kadar, yeterli teknik, kurumsal ve
mali altyapıya sahip ticaret borsaları ürün senetlerinin alım satımı konusunda Kanunun 3 üncü ve 5174
sayılı Kanunun 53 üncü maddesine göre Bakanlıkça yetkilendirilebilir. Yetkilendirilen ticaret borsaları
hakkında, ürün ihtisas borsasına ilişkin bu Yönetmelikte öngörülen düzenlemeler uygulanır.
(2) Yetkilendirilmek üzere Bakanlığa başvuran ticaret borsasının yeterliliği, Bakanlıkça teknik
ve/veya uzman kişilerden oluşturulan en az iki üyeden müteşekkil bir komisyonca incelenir.
Komisyonun çalışmasına ilişkin hususlarda, 10 uncu maddede belirtilen komisyona ilişkin hükümler
uygulanır.
(3) Yetkilendirilen ticaret borsalarınca, ürün senedine ilişkin işlemlerde, 8/1/2005 tarihli ve
25694 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ticaret Borsalarına Tabi Maddeler ve Bu Maddelerin Alım
veya Satımlarının Tescili Hakkında Yönetmeliğe göre alınacak tescil ücreti dışında başkaca bir ücret
alınamaz.
(4) Denetime ilişkin 44 üncü madde hükümleri yetkilendirilen ticaret borsaları hakkında da
uygulanır.
(5) Lisanslı depo işletmesinin birden fazla yetkilendirilmiş ticaret borsası ile sözleşme yapması
durumunda, lisanslı depo teminatına, sigortaya, prim ve indirim ile fireye ilişkin yapılacak işlemlerde,
sözleşme akdedilen borsalarda ilgili ürüne ilişkin oluşan ortalama fiyatların ortalaması baz alınır.
(6) Ürün senetlerine ilişkin alım satımın tescili, devir ile bedelinin ödenmesi, alıcı ve satıcı ile
üçüncü şahısların haklarının korunması, yükümlülüklerinin yerine getirilmesi ve alım satıma ilişkin diğer
hususlar yetkilendirilen ticaret borsasının sorumluluğunda olup bu işlemler ile takas işlemlerinden
doğan zararlar bu borsa tarafından tazmin edilir.
(7) Yetkilendirilen ticaret borsaları, ürün senetlerinin alım satımı konusunda Kanun ve ikincil
düzenlemelerine aykırı olmamak kaydıyla idari düzenlemeler yapabilir.
(8) İlk lisanslı depo işletmesine faaliyet izni verilmesi ve ticaret borsanın yetkilendirilmesi
sonrasında, Fon yönetim kuruluna bu kuruluşları temsilen seçilecek/atanacak üyeler, mevcut Fon
yönetim kurulunun üyelik süresinin sona ermesi akabinde oluşturulacak yeni Fon yönetim kurulunda
görev yapmak üzere belirlenir.
Geçici Madde 2-(Ek:RG-18/3/2023-32136) Bu Yönetmeliğin 11 inci maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen süre, 16/4/2020 tarihli ve 7244 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi uyarınca lisans süresi bir yıl uzatılanlar için lisans süresinin bitiminden itibaren uygulanır.
Yürürlük
Madde 51- Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 52- Bu Yönetmelik hükümlerini (Mülga ibare:RG-12/4/2019-30743)(…) Ticaret Bakanı yürütür.
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin | ||
---|---|---|
Tarih | Sayısı | |
12/4/2013 | 28616 | |
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî Gazetelerin | ||
Tarihi | Sayısı | |
1 | 5/12/2017 | 30261 |
2 | 12/04/2019 | 30743 |
3 | 28/6/2022 | 31880 |
4 | 18/3/2023 | 32136 |